Leczenie grypy domowymi sposobami

Leczenie grypy domowymi sposobami – czy dieta ma znaczenie?

W ubiegłym roku ukazała się nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Piramida jest kierowana dla osób zdrowych, w celu zachowania odpowiedniego stanu zdrowia. Należy pamiętać, że u osób z współistniejącymi chorobami cywilizacyjnymi takimi jak cukrzyca, nadciśnienie, nadwaga, otyłość, może być konieczność modyfikacji przedstawionych poniżej zaleceń żywieniowych.

Podstawową zasadą zachowania zdrowia jest spożywanie 4-5 posiłków dziennie, w odstępach czasowych 3-4 godzin, jednak przerwy pomiędzy spożywanymi posiłkami nie powinny być dłuższe niż 5 godzin. Podstawą piramidy są warzywa i owoce, które powinny być spożywane w właściwych proporcjach:  ? warzyw i ? owoców. Produkty te zawierają wiele cennych witamin i składników mineralnych, które wspomagają odporność organizmu. Są źródłem bioaktywnych związków takich jak: karotenoidy, witaminy C i E, kwas foliowy, selen, flawonoidy, izoflawony oraz błonnik. Dzięki temu mają działanie antyoksydacyjne, regulują działanie hormonów i chronią DNA komórek. Również codzienne spożywanie warzyw i owoców w zalecanej ilości (400 g) zmniejsza ryzyko zachorowalności na choroby układu krążenia i nowotwory. Warzywa i owoce wspomagają układ odpornościowy w chorobach zakaźnych.

Należy pamiętać o spożywaniu pełnoziarnistych produktów zbożowych. Oprócz pieczywa pełnoziarnistego zalecane są także grube kasze (np. gryczana, jęczmienna), ryż brązowy oraz makaron pełnoziarnisty. Produkt są źródłem witamin z grupy B, składników mineralnych (magnez, cynk) oraz błonnika pokarmowego. Błonnik pokarmowy jest istotnym elementem diety, ze względu na jego liczne działania prozdrowotne, m.in. wspomaga pracę przewodu pokarmowego, daje uczucie sytości, wiąże masę kałową, zapobiega zaparciom oraz przyczynia się do obniżenia cholesterolu. Dieta bogata w błonnik pokarmowy zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów jelita grubego.

Kolejną grupą produktów spożywczych jest mleko i jego przetwory, które powinny być spożywane codziennie. Należy pamiętać, aby spożywać co najmniej 2 szklanki mleka w ciągu dnia. Mleko można  zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem oraz częściowo serem. Należy ograniczać spożycie serów podpuszczkowych ze względu na wysoką zawartość tłuszczu i soli. Ta grupa produktów spożywczych jest źródłem białka, witamin z grupy B oraz witaminy A i magnezu. Mleko i jego przetwory w dużym stopniu pokrywają dzienne zapotrzebowanie organizmu na wapń, który jest niezbędny do budowy kości i zębów. Mleczne napoje fermentowane również wspomagają odporność i zmniejszają ryzyko zakażeń wirusowych i bakteryjnych.

Do następnej grupy produktów spożywczych zaliczamy produkty mięsne, jaja oraz ryby, które są źródłem pełnowartościowego białka, żelaza i witamin z grupy B. Należy wybierać mięso o małej zawartości tłuszczu np. drób |(indyk, kurczak). Zaleca się spożycie chudego mięsa czerwonego w ograniczonych ilościach, ze względu na większą zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych. Dobrą alternatywą dla produktów mięsnych są nasiona roślin strączkowych, które warto spożywać
1-2 razy w ciągu tygodnia. Produkty te również dostarczają dużej ilości białka, a także witamin i składników mineralnych. Minimum 2 razy w ciągu tygodnia powinno się spożywać ryby. Są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, wspomagające prewencję chorób sercowo-naczyniowych.

W codziennej diecie należy pamiętać o ograniczeniu spożycia tłuszczów zwierzęcych. Tłuszcze te należy zastąpić olejami roślinnymi, takimi jak olej rzepakowy czy oliwa z oliwek. Są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które korzystnie wpływają na układ krążenia. Tłuszcz najlepiej spożywać w postaci surowej, jako dodatek do surówek lub innych potraw. W pożywieniu występują izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych, które powstają w wyniku przetwarzania żywności. Związki te podnoszą poziom cholesterolu LDL, a obniżają poziom frakcji HDL. Izomery trans znajdziemy w margarynach twardych, produktach typu fast food, wyrobach cukierniczych.