Jak sobie poradzić z powikłaniami po przebytej grypie?

Jak sobie poradzić z powikłaniami po przebytej grypie?

Po przebytej grypie organizm jest osłabiony, więc już podczas choroby należy zadbać o ochronę jelit. Warto spożywać pokarmy bogate w witaminy, białka oraz tłuszcze nienasycone. Powinno się również aktywnie spędzać przynajmniej 30 minut dziennie na świeżym powietrzu oraz spać minimum 8 godzin dziennie.

Objawy osłabienia organizmu po grypie

Organizm człowieka po grypie jest osłabiony nawet przez okres kilku tygodni. Czas utrzymywania się takiego stanu zależy od rodzaju wirusa, który zaatakował organizm (istnieje typ A, który prowadzi do najcięższych powikłań, łagodniejszy typ B, oraz zupełnie niegroźny typ C). Najczęstszym objawem choroby jest kaszel i katar, które utrzymują się najdłużej. Konsekwencjami grypy mogą być: utrata masy ciała, niestabilne tętno oraz utrzymujące się obniżone samopoczucie.

Jak zabezpieczyć się przed chorobą w czasie grypy?

Podczas leczenia grypy, najczęściej stosuje się aspirynę i suplementy zawierające czosnek oraz leki wykrztuśne i przeciwkaszlowe. Niszczą one szkodliwe bakterie i grzyby, ale także naturalną florę jelitową, co wiąże się z licznymi powikłaniami. Dlatego przy każdej dawce leku, należy stosować suplementy probiotyczne zawierające pałeczki kwasu mlekowego, które stymulują działanie układu odpornościowego. Można je dostarczyć w postaci tabletek lub proszku, lecz lepszą przyswajalność mają probiotyki zawarte w jogurtach i kefirach.

Jaką dietę przyjąć po przebytej grypie?

Po przebytej chorobie należy zwrócić szczególną uwagę na zwiększone spożycie świeżych warzyw i owoców, będących naturalnym źródłem witaminy C i polifenoli. Dużą zawartość witaminy C mają warzywa kapustne, a z owoców czarna porzeczka, aronia, truskawki. Czasami należy rozważyć dodatkowe przyjmowanie witaminy C w postaci suplementów diety. Polifenole występują w owocach i warzywach zabarwionych na intensywny kolor pomarańczowy, czerwony i fioletowy. Potrawy osób po przebytej grypie powinny być lekkostrawne, nie smażone. Nie poleca się żywności przetworzonej oraz typu fastfood. Należy również zadbać o uzupełnienie dziennej dawki magnezu, który możemy znaleźć w różnego rodzaju nieprzetworzonych produktach zbożowych. Największą zawartość tego składnika ma kasza gryczana. Po przebytej chorobie organizm traci też znaczne ilości białka. Wówczas dobrym rozwiązaniem jest spożywanie jaj, produktów mlecznych oraz chudego mięsa. Odporność organizmu znacznie zwiększają nienasycone kwasy tłuszczowe znajdujące się w rybach takich jak łosoś, halibut, dorsz, śledź, które powinny być spożywane przynajmniej dwa razy w tygodniu

Co stosować poza dietą?

Po przebytej grypie organizm człowieka jest przemęczony. W celu regeneracji sił poza dietą ważny jest sen, który powinien trwać minimum 8 godzin oraz przebywanie na świeżym powietrzu. Poza tym zaleca się niezbyt wyczerpującą aktywność fizyczną, do której zalicza się spacery, jazda na rowerze, nordic walking. Dotlenienie organizmu pozytywnie wpływa na poprawę zdrowia i samopoczucia, ponieważ podczas ruchu wydzielane są endorfiny potocznie nazywane „hormonami szczęścia”. Warto również w miarę możliwości unikać sytuacji stresowych, które powodują wydzielanie kortyzolu – hormonu osłabiającego działanie układu immunologicznego.

Gdy przebyta grypa była wyjątkowo ciężka, należy również mierzyć sobie tętno oraz wykonać badania biochemiczne. W tym celu warto udać się na kontrolną wizytę do lekarza i dietetyka.

Opracowanie: dr n. med. Lucyna Pachocka,
Kierownik Ogólnopolskiego Centrum Dietetyki Instytutu Żywności i Żywienia